In De Stentor van 4 maart stond het onderstaande artikel over de nieuw geïntroduceerde Vecht-anjertjes. De bijbehorende tekst is ook onder de afbeelding te lezen.
Met nieuw koekje het Vechtdal promoten
en De Koppel steunen
Door Cor van Dalen
Hardenberg/Ane – Bakker Johan Slatman uit Ane bakt niet alleen brood en zijn in de regio vermaarde Saksische kruidkoek. Hij is als bestuurder ook maatschappelijk betrokken bij bijvoorbeeld de molen in Ane, muziekvereniging en jagersvereniging. Nu komt hij met een nieuwe koekje: het Vecht-anjertje. Uiteraard bedoeld om omzet te genereren, maar ook om het Vechtdal te promoten. Daarnaast gaat 10 cent per verkocht pakje naar natuuractiviteitencentrum De Koppel in Hardenberg. Het koekje heeft de vorm van de Vecht-anjer, de zeldzame beschermde bloem die symbool staat voor het Vechtdal en de samenwerking in het gebied. De anjer staat op vlaggen, stickers, brochures, sites en bewegwijzering in het gebied. Nu is er dus de Vecht-anjer in gebakken vorm. “Het kwam eens ter sprake toen ik Ans Naber van De Koppel trof en ik zag het als een uitdaging om een nieuw product te maken”, zegt Slatman. Het Vecht-anjertje is een roomboterkoekje waarvoor de bakker uit Ane zoveel mogelijk gebruik heeft gemaakt van streekingrediënten. Bij het samenstellen van de receptuur heeft hij gebruik gemaakt van speltbloem, scharreleieren, stukjes gedroogde veenbes en stukjes hazelnoot. Om de juiste vorm van de Vecht-anjer aan het koekje te geven en om het koekje machinaal te kunnen produceren (“Met de hand is een heidens karwei”), is er door een bedrijf uit Den Haag een speciale koekjeswals gemaakt. De koekjes worden verkocht in verpakkingen van 18 stuks. Voor de horeca worden grootverpakkingen gemaakt. Het Vecht-anjertje is te koop bij Bakkerij Slatman, De Koppel en diverse bakkerijen en supermarkten in de regio. Een promotiecampagne moet er voor zorgen dat ze ook in diverse horecagelegenheden bij de koffie worden geserveerd. “En het is natuurlijk iets voor de gemeenten als relatiegeschenk of bij de koffie.”